سربندی الکتروموتورها در آزمون نظام مهندسی برق
سربندی الکتروموتورها در آزمون نظام مهندسی برق توجه داشته باشید که در روش ستاره مثلث، ابتدا موتور به صورت ستاره و و راه اندازی می شود ولتاژ فازی روی سیم پیچ ها میافتد.
سپس در حالت دائم کار مثلث ولتاژ خطی روی سیم پیچ ها می افتد پس اگر روی موتوری نوشته باشد 220 ( یعنی در حالت مثلث تحمل ۲۲۰ ولت خطی را دارد و اگر آن را به برق ایران که ولتاژ خطی ۳۸۰ ولت است وصل شود به هر سیم پیچ ۳۸۰ ولت رسیده و موتور میسوزد پس باید در شبکه برق ایران روی پلاک موتور 380 = 4 یا 660/380 یا 680/400 نوشته شده باشد وگرنه باید از روش راه اندازی دیگری مانند راه اندازی نرم استفاده کرد.
در اتصال موتورهای سه فاز به شبکه دقت کنید که ولتاژ فازی ولتاژ) هر یک از سیم پیچها نباید بیشتر از ولتاژ تحمل آنها .باشد چون در اتصال مثلث ولتاژ خطی و ولتاژ فازی یکسان است روی پلاک موتور در حالت مثلث ۵ هر عددی درج شود همان ولتاژ تحمل سیم پیچهای آن است و برای اینکه موتور نسوزد ولتاژ تحمل سیم پیچهای آن باید برابر با ولتاژ خطی شبکه باشد. به طور ساده تر ولتاژ خطی شبکه باید برابر با ولتاژ ۵ معمولاً) ولتاژ کمتر باشد و گرنه در حالت مثلث ولتاژ خطی روی سیم پیچ ها افتاده و موتور خواهد سوخت
اتصال موتورهای القایی سه فاز به شبکه نحوه اتصال موتور به شبکه
نحوه اتصال موتور به شبکه برق سه فاز ۳۸۰ ولت ایران | مشخصات درج شده در پلاک موتور |
نمی تواند به شبکه سه فازایران وصل شود | ۲۳۰ یا ۲۲۰ |
باید به صورت ستاره به شبکه سه فاز ایران وصل شود | ۵ ۲۳۰ یا ۵ ۲۲۰ |
باید به صورت ستاره به شبکه سه ه فازایران وصل شود | ۴۰۰۸ یا ۲۸۰ |
به صورت ستاره مثلث می توان راه اندازی کرد اما در نهایت باید مثلث شود | ۵ ۴۰۰ یا ۵ ۳۸۰ |
باید به صورت ستاره به شبکه سه فاز ایران وصل شود | ۴۰۰ / ۲۳۰ / A |
1 دیدگاه دربارهٔ «سربندی الکتروموتورها در آزمون نظام مهندسی برق»
بازتاب: فهرست بها پایه تاسیسات برقی 1402 | انتشارات آی نماد