ارجاع پرونده به کارشناس از طریق سامانه ارجاع خودکار در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است

ارجاع پرونده به کارشناس از طریق سامانه ارجاع خودکار در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است

در سند تحول قضایی نگاه ویژه‌ای به موضوع کارشناسی وجود دارد.

۳۰ شهريور ۱۴۰۲

خبرگزاری میزان _ نشست معاون حقوقی و امور مجلس قوه‌قضاییه با اعضای شورای‌عالی و هیأت مدیره جدید کارشناسان رسمی استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه پورسید معاون حقوقی و امورمجلس قوه‌قضاییه گفت: با توجه به تجربه قضایی معتقدم حفظ شأن کارشناسان و مرتبطین با دستگاه قضایی بسیار مهم است.

وی بیان کرد: در نشست سالانه هیأت مدیره‌های کانون‌های کارشناسی نیز اشاره کردم که کارشناسان، معین‌القضات هستند، اما اشکال در محلی بروز می‌کند که نظریه کارشناسی محل تردید قاضی است. به عنوان مثال یک نظریه از هیات کارشناسی ۳ نفره به هیات کارشناسی ۵ نفره که می‌رسد بطورکلی تغییر پیدا می‌کند و در اینجا قاضی نمی‌تواند به اینگونه نظریات اتکا کند.

وی افزود: درباره شورایعالی کارشناسان رسمی شأن و جایگاه ویژه‌ای در قانون دیده شده است و اموری مانند تهیه نظام‌نامه‌ها و نظارت بر اجرای مقررات توسط ارکان کانون و موارد مهمی بر عهده شورایعالی است که انتظار می‌رود کانون کارشناسان استان تهران به لحاظ اینکه بزرگترین کانون کارشناسی کشور است هماهنگی تنگاتنگی با شورایعالی کارشناسان جهت پیشبرد و تحقق اهداف داشته باشد.

پورسید افزود: گزارشی در شورایعالی مسئولان قضایی توسط رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه ارائه شد که استان‌های زیادی از سامانه ارجاع خودکار استفاده نمی‌کنند، ولی باید انتخاب کارشناس بر اساس روش هوشمند را ترویج کنیم البته در قانون برنامه هفتم هم این موضوع را مد نظر داشته و در ماده‌ای تعبیه شده است.

معاون حقوقی و امورمجلس قوه‌قضاییه در ادامه گفت: در شهرستان‌ها با کمبود کارشناس در بعضی رشته‌ها مواجه هستیم که النهایه موجب اطاله دادرسی خواهد شد، چون قاضی در رشته‌ای که نیازمند مراجعه به کارشناس است، کسی وجود ندارد. از هیات مدیره کارشناسان استان تهران و شورایعالی با توجه به عضویت اعضای هیات علمی دانشگاه در این جمع انتظار داریم موضوع ارتقای علمی کارشناسان و راه اندازی دوره‌های بازآموزی که نیاز اساسی مجموعه کارشناسی است اهتمام داشته باشند.

معاون حقوقی و امورمجلس قوه قضاییه: حفظ حقوق عامه از اوجب واجبات است و نمی‌توان به بهانه حمایت از نظر کارشناس رسمی، حقوق عامه را نادیده گرفت چراکه نظریه‌های کارشناسی چنانچه منطبق با واقع نباشد موجب سردرگمی قاضی و تضییع حق مردم خواهد شد. اطاله دادرسی که از سوی کارشناسان به وجود می‌آید با اخلاق حرفه‌ای در تناقض است و باید راه حلی برای این موضوع پیدا کنید.
وی افزود: ارتباط نزدیک قضات و کارشناسان باید تبدیل به فرهنگ شود یعنی قضات به راحتی کارشناس را دعوت کنند تا نظریه خود را توضیح بدهد و آن را برای قاضی تبیین کند. در خصوص مرور زمان در رسیدگی به شکایات معتقدم نیازمند قانون هستیم و برای حل اختلاف نیز باید در قراردادی که بین کارشناس و متقاضی است نهاد حل اختلاف مورد توافق طرفین قرار بگیرد.

پورسید بیان کرد: درخصوص ارتقای سندتحول قضایی نگاه جدی به مباحث کارشناسی وجود دارد و درخواست‌های کارشناسان رسمی هم می‌تواند در سند دیده شود لذا توصیه می‌کنم همکاری بیشتری در این خصوص داشته باشید. تعرفه خدمات کارشناسی آماده شده است، ولی نمی‌توان فقط به افزایش آن بدون قید و شرط فکر کرد و توصیه اینجانب در شرایط فعلی اقتصادی کشور، رعایت انصاف و اعتدال است.

پورسید بر ضرورت تشکیل کارگروه مشترک مابین معاونت حقوقی و جامعه کارشناسی کشور نیز تاکید کرد.

در ابتدای جلسه میرزابیگی مدیرکل نظارت بر وکلا، کارشناسان رسمی و خدمات حرفه‌‌ای به بیان مطالبات اداره‌کل پیرامون هوشمندسازی ارجاع امور کارشناسی در ارجاعات غیرقضایی، نظارت خود انتظام مجموعه کارشناسان با استفاده از ظرفیت‌های شورایعالی، جوانگرایی و بهره‌مندی از دانش‌های جوانان، کادر سازی و مشارکت در تدوین سندتحول پرداخت.

سپس رئیس شورای عالی کارشناسان به بیان برخی ابعاد نظارتی مندرج در قانون توسط شورا پرداخته و سامانه ارجاع هوشمند غیر قضایی را از دستاورد‌های همکاری مشترک مرکز و شورا و قوه قضاییه دانسته و بر اجرای آن تاکید کرد.

در ادامه رئیس کانون کارشناسان استان تهران اهم برنامه‌های هیات مدیره در دوره جدید را به این شرح بیان داشت: ایجاد شفافیت – ایجاد ساختار – جوان سازی بدنه اداری کانون – ارجاع عادلانه امور کارشناسی – ارتقای آموزش و پژوهش – ایجاد نهاد حل اختلاف در محل دادسرای کانون کارشناسان استان تهران – افزایش تعامل با قوه قضاییه.

ارجاع پرونده به کارشناس از طریق سامانه ارجاع خودکار در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است
ارجاع پرونده به کارشناس از طریق سامانه ارجاع خودکار در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است

جهت مشاوره رایگان آزمون نظام مهندسی با شماره های زیر تماس بگیرید:

مولف و مدرس برق 09129341955 (تماس تلفنی یا تلگرام)

فرم درخواست مشاوره برق

مولف و مدرس معماری 09171847882 (فقط پیام تلگرام یا واتساپ)

منابع آزمون برق

منابع آزمون نظام مهندسی اعم از فیلم و کتاب و ...

منابع معماری

منابع آزمون نظام مهندسی اعم از فیلم و کتاب و ...

کارنامه قبولی

کارنامه های قبولی داوطلبان شرکت کنننده در آزمون

تجربیات شما

انتقادات، تقدیر و نظرات مشتریان قبلی

بسته رایگان

جهت درخواست مشاوره و دانلود بسته هدیه رایگان آزمون نظام مهندسی برق عدد 2 را به شماره 90006128 پیامک نمایید

جهت تهیه منابع و کتاب های مورد نیاز به فروشگاه سایت مراجعه نمایید و به صورت انلاین اقدام به سفارش نمایید.

از داخل فروشگاه از منو بالا به تفکیک رشته های مختلف می توانید دسته بندی منابع اعم از طراحی، نظارت و اجرا را ببینید

 

می توانید در واتساپ به شماره 09189102406 در ارتباط باشید.

 

جهت مشاوره با شماره های زیر در واتساپ یا تماس در ارتباط باشید:

رشته برق : 09129341955

رشته معماری : 09171847882

 

از این لینک استفاده نمایید

 

وبینار رایگان حل سوالات آزمون نظام مهندسی برق اسفند1402

وبینار رایگان حل سوالات آزمون نظام مهندسی برق اسفند1402

 فیلم پاسخ تشریحی سوال 28 آزمون نظام مهندسی طراحی برق اسفند1402 که به عنوان چالشی ترین سوال تاریخ آزمون نظام مهندسی برق می شود نام برد.

ادامه مطلب »
انواع برق گرفتگی کدام هستند؟ سوالات نظام مهندسی برق
کتاب وجزوات آمادگی نظام مهندسی برق
مدیر ارشد آی نماد

انواع برق گرفتگی کدام هستند؟ سوالات نظام مهندسی برق

انواع برق گرفتگی کدام هستند؟ سوالات نظام مهندسی برق پدیده ای است مربوط به آسیب‌های عضلاتی که در نتیجه عبور جریان الکتریکی از بدن انسان یا حیوان به وجود می آید.

ادامه مطلب »
كليد های جداكننده و کلید فیوز در نظام مهندسی تاسیسات برقی
کتاب وجزوات آمادگی نظام مهندسی برق
مدیر ارشد آی نماد

كليد های جداكننده و کلید فیوز در نظام مهندسی تاسیسات برقی

كليد های جداكننده و کلید فیوز در نظام مهندسی تاسیسات برقی كليد جداكننده (ايزولاتور – مجزا كننده) كليد جداكننده زيرِ بار (كليد ايزولاتور زيرِ بار) و کلید فیوز جداکننده

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
پیمایش به بالا